Bella Italia - de reis in 2016 (deel 1). Toscane/Umbria, Calabria en Puglia

Onze reis startte op 8 juli in de vroege ochtend om 5.00 uur. Na ongeveer 7 uur rijden kwamen we aan in een plaatsje in Zuid Duitsland. Na een regenachtig voorjaar en zomer in Nederland was het warme weer een welkome afwisseling. We verbleven de middag en avond rondom ons hotel en tegen 00.30 uur gingen we rijden richting de Gotthardtunnel. Dit doen we om zonder files door Zwitserland en de tunnel te komen.

Rond 14.00 uur de volgende dag kwamen we aan in Montepulciano, een prachtig schilderachtig, speelfilmachtig decor met schitterende oude panden en de echte Italiaanse uitstraling. Een heuvel verderop lag ons prachtige hotel, Panoramic hotel, met 360 graden zicht rondom en een geweldig zwembad in de tuin. We besloten daar 2 dagen te blijven en oh wat hebben we genoten en heerlijke Italiaanse gerechten weggespoeld met nog verrukkelijker wijnen.

Onze reis ging op dag 4 verder naar Bisignano in de provincie Calabria. Nog nooit eerder waren we daar geweest. De reis er naar toe was al een hele belevenis. Langs Rome, langs Napels richting de bergen van de Sila en het natuurpark Pollino. We hebben prachtige kustplaatsen bezocht en het nieuwe en oude Cosenza. Gegeten bij Italiaanse gezinnen en het authentieke Italie ervaren.

Na Calabria zijn we naar Puglia gegaan, waar we het langste deel van onze reis verbleven. De 'hak van Italie', een vlakker stuk Italie met ongelofelijke hoeveelheden olijfgaarden. De een na de ander.

We begonnen in Maruggio aan de binnenzijde van de hak. Ik geloof dat ik nog nooit zulke heerlijke pasta's heb gegeten. Vaak wisten we niet eens wat we hadden besteld, maar het was altijd lekker. We verbleven bij affittacamera Nu Suennu in het centro storico van het stadje. Campomarino was het strand/de haven van Maruggio. 's Morgens na het badderen gingen we op weg naar ons ontbijt bij een soort uitgebreide bakker waar je heerlijk koffie kon drinken en broodjes kon eten; het echte Italiaanse ontbijt.

We vervolgden onze reis naar onze volgende bestemming Terme Sante Ceserea, maar we wilden perse de kustlijn volgen en naar de vuurtoren van Santa Maria del Leuca in het aller uiterste puntje van Puglia. Wauw, wauw, wauw, wat een fantastische plek!! Salento, het zuidelijkste deel van Puglia is werkelijk fantastisch. De zeeen zijn zo glasblauw tot azuurblauw en de stranden zo wit of prachtig rotsachtig, dat je je op een of ander tropisch eiland waant. De witte vuurtoren stak schitterend af tegen de strakblauwe hemel. Het was net een sprookje. Het weer was geweldig. Warm, zonnig en daardoor werd de beleving alleen maar intenser.

In Terme Sante Ceserea belandden we in een schitterend groot hotel aan zee, Grand Hotel Mediterraneo. We kregen een kamer op de 4e verdieping met uitzicht op zee en op de boulevard beneden. Je kon zo uit het hotel lopen naar de restaurantjes en ook van de feestjes met livemuziek misten we niets. 's Morgens heerlijk ontbijten buiten voor het hotel en daarna naar het zwembad aan de rand van de rotsen bij zee. Het was er zo idylisch en zo sfeervol!

Maar na 2 nachten en 3 dagen waren we ook weer benieuwd naar onze volgende bestemming: Monopoli bij Bed & Breakfast Don Giovanni. Midden tussen de olijfgaarden troffen we deze prachtige plek aan. Rust, ruimte en stilte waren hier de codewoorden. Wat een fantastische afwisseling na een wat drukkere plek aan zee. We werden door een vriendelijke dame ontvangen en nadat we ons geinstalleerd hadden in ons geweldige appartement, gingen we met een boekje lekker zonnen aan het zwembad. Het was een warme dag en we hadden toch zo'n 6 uur gereden. Die avond gingen we naar een stadje vlakbij (Polignano al Mare) om gezellig uit te gaan en heerlijk te gaan eten. Dat is goed gelukt. De plaatselijke straatartiest was geweldig, we hebben dubbel gelegen van het lachen om hoe hij mensen op de hak nam.

De dagen erna zijn we naar Ostuni (het witte stadje) en Alberobello geweest. We hebben grotten bezocht en aan heerlijke stranden en bij geweldige strandtenten gelegen. Ik denk dat we op de meest prachtige locaties van onze hele vakantie hebben gedineerd in Puglia; aan zee, uitkijkend op de open zee met een oranje maan die op kwam. Ik word nog blij als ik er aan terug denk. Op de 13e dag van onze vakantie gingen we verder naar Le Marche, een voor ons zo geliefde vakantiebestemming.

Featured Review
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.